|
|
|
|
|
|
|
|
|
White Corner boekenplank van Heutink
Maximale ruimte voor boeken terwijl je niet je hele muur dichtmetselt met boekenkasten. Dat is het idee achter het nieuwe WHITE CORNER systeem van Heutink Projectinrichting. De metalen planken van dit fraaie systeem kun je geïsoleerd gebruiken, maar ook schakelen. Zoveel als je wilt, naar eigen behoefte. Door de vele combinatiemogelijkheden blijven kleine ruimten open en luchtig terwijl grotere ruimten zich moeiteloos opvullen. De WHITE CORNER elementen sluiten naadloos op elkaar aan. Een kleine verbindingsschroef zorgt voor extra borging.
Heutink Projectinrichting ontwikkelde het WHITE CORNER systeem voor het Arsenaal van de Universiteit Leiden. Het is een ontwerp van architect-ontwerper Ernst Hoek. Het bestaat uit een soort vork die je in de wand schroeft, waarin je vervolgens de plank klikt. De gleuf aan de bovenzijde biedt ruimte aan kabels en is lichtdoorlatend. Ook geschikt als modulaire display in (mode)winkels.
De planken zijn gemaakt van plaatstaal en worden in alle gewenste RAL kleuren geleverd. De maten zijn: 900x330x100 mm
Voor meer informatie: www.heutink.nl |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanstormende designers
Wederom vroeg LXRY mij een inventarisatie te maken van 10 veelbelovende ontwerpers die de toekomst gaan vormgeven. Lees meer... (pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veelbelovende designers
LXRY vroeg mij een inventarisatie te maken van 10 veelbelovende ontwerpers die de toekomst gaan vormgeven. Een opdracht die ik met veel plezier heb uitgevoerd. Begin december werd de LXRY List 2018 gepresenteerd op de Masters of LXRY. Lees meer... (pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Roze Hallen
Na vier jaar intensief vergaderen en bouwen, openden eind september De Roze Hallen aan de Amsterdamse Bilderdijkkade. Veertien zelf ontworpen appartementen, waarin negentien roze 55-plussers wonen. Om hun roze identiteit te delen met de buurt, besloten zij een kunstwerk te laten ontwerpen. De bewoners selecteerden Elspeth Pikaar die een bijzondere en originele oplossing ontwierp: een kunstwerk in de gevel, waarin de overtuigingen van de bewoners vorm kregen. Ik kreeg de opdracht een publicatie te schrijven om dit project toe te lichten. Lees meer... (pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MILAAN 2018: een veelkoppig monster of een bron van overvloed?
Enkele accenten
Hij is weer voorbij, de jaarlijkse Designweek van Milaan. Naast de reguliere, vaak al indrukwekkende showrooms en het uitgestrekte beurscomplex, zijn er talloze en onverwachte locaties ingericht als tijdelijke presentaties. Zoals een 19e eeuwsblindeninstituut, leegstaande gewelven onder het Centraal Station of een verwilderde Panettone-fabriek, waarvan de daken deels zijn ingestort. En steeds meer historische stadspaleizen. De enkele jaren geleden hippe wijk Lambrate doet niet meer mee. Ik was enkele jaren afwezig en was verrast hoe massaal het evenement is geworden. In veel als showroom ingerichte palazzi bewogen de bezoekers zich als mieren en waren de antieke interieurs nauwelijks meer te zien. Bij sommige installaties vormden zich zelfs lange wachtrijen. Lees meer... (pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De verwarrende complexiteit van Ettore Sottsass
Vorige maand annuleerde het Stedelijk Museum Amsterdam de voor april geplande tentoonstelling over ontwerper-architect Ettore Sottsass (1917-2007). Omdat ik voor deze expositie zaalteksten schreef, las ik eindelijk de in 2015 verschenen biografie Ettore Sottsass and the Poetry of Things. Een diepgravende studie, geschreven door design-criticus Deyan Sudjic die Sottsass goed gekend heeft. Lees meer... (pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stedelijk BASE: een pijnlijke vergissing
De nieuwe opstelling van de vaste collectie in het Stedelijk Museum Amsterdam is ronduit teleurstellend. Dat komt onder meer door de twijfelachtige argumenten en metaforen die de verantwoordelijke (ex)museumdirecteur Beatrix Ruf en de haar architect Rem Koolhaas hanteren. Lees meer... (pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Leesclub van Alles: (DLVA)
In 2016 ben ik gevraagd medewerker te worden van de Leesclub van Alles. Een interessant en inspirerend initiatief van Roeland Dobbelaer, ooit oprichter van het Filosofie Magazine. De snelgroeiende website is voortgekomen uit een leesclub van Utrechtse vrienden die maandelijks een boek bespraken over alles wat hen interesseerde: literatuur, kunst, wetenschap, filosofie, geschiedenis, politiek, economie. De opzet van de website is om goede, deskundige boekrecensies in alle genres te publiceren die iedereen gratis kan lezen. De besproken boeken kunnen via de site worden besteld, die zichzelf op die manier financieert. De Leesclub van Alles organiseert ook live bijeenkomsten in diverse steden, waar boeken worden besproken.Ik verzorg recensies op het terrein van design, ambachtelijke vormgeving en architectuur maar ook over onderwerpen die mijn speciale interesse hebben zoals mystiek en religie. Ik voel mij vereerd omdat ik me bij De Leesclub van Alles bevind tussen bijzonder gewaardeerde collega’s als Ger Groot, Arnold Heumakers, Marjan Slob e.v.a. Ik recenseerde onder meer boeken over Ettore Sottsass, de neo-traditionele architectuur in Nederland, Midcentury modern design, Tomado, Arita porselein, Kees Waaijman en Paul Kalanithi. Zie: De Leesclub van Alles
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cube Design Museum, Kerkrade
In het najaar van 2015 heb ik meegewerkt aan de publicatie Designing the World.
Verschenen bij de opening van het interessante Cube Design Museum in Kerkrade, november 2015. Deze catalogus begeleidde de gelijknamige tentoonstelling, waarvoor 6 musea wereldwijd het beste design uit hun werelddeel kozen, met een nadruk op het gebruik en de sociale betekenis. Tot de deelnemende musea behoorden, behalve het Cue bDesign Museum, het Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum (New York), Design Indaba (Kaapstad), Design Museum (Londen), The Mind Museum (Manilla) en het Museum of Applied Arts (Sydney). Ik verzorgde de eindredactie van de tentoonstellingsteksten en schreef een aantal nieuwe teksten. Voor de experimentele, vaste opstelling van het Cube Design Museum maakte ik zaalteksten. Zie: Cube Design Museum, Kerkrade en publicatie Designing the World
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marmo Fluido
Dit voorjaar was ik, met Helen van Ruiten, adviseur bij de 2e editie van Marmo Fluido. Dit bijzondere project was te zien bij Rossana Orlandi tijdens de meubelbeurs in Milaan. De Nederlanders Pepe Heykoop, Roel Huisman, Sjoerd Jonkers, Jorrit Taekema, Jeroen Wand, Sander Wassink en Jólan van der Wiel ontwierpen nieuwe producten in dit bijzondere materiaal. Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T.K.A. 2014
Half december organiseren wij de T.K.A. 2014: bijzondere (gebruiks)voorwerpen, meubels, sieraden, kleding, showmodellen en kleine series tegen aantrekkelijk scherpe prijzen. In de TOLHUISTUIN in Amsterdam-Noord. Een nieuwe hotspot aan de IJpromenade.
Wanneer?
vrijdag 12 december van 17 – 20 uur: preview
zaterdag 13 december van 11 - 20 uur
zondag 14 december van 11 – 18 uur
Waar?
in de Expozaal van de TolHuisTuin. Neem het pontje bij het CS, ga direct linksaf (richting EYE) en je bent er. Kom kijken, kletsen, ontdekken, zoeken… en kopen!
Deelnemende ontwerpers:
Mina Abouzahra, AllArt Kwast, Peggy Bannenberg, Matilde Boelhouwer, Sanne Botermans, Mecky van den Brink, BuroJet, Buhtiq, Liselotte Captein, Designverkoop / Mondher Krifa, Simone van Eerdenburg, Feltgood by Ellen van der Wiel, Femke van Gemert, Goods, Gesine Hackenberg, Maria Hees, Akelei Hertzberger, Pepe Heykoop, Bruno Hooijdonk, Imperfect Design, Sjoerd Jonkers, Sven Lamme, Geke Lensink, Mirjam Nuver, Wilfried Nijhof, Ontwerplabel 5, Isabel Quiroga, Uli Rapp, Meike van Schijndel, Monica Schokkenbroek, Joke Schole, Annemieke Steenhuis, Babette Treumann, Claire Verkoyen, Arnout Visser, Jesse Visser, Mischa Vos, Jeroen Wand, Doreen Westphal, Jolan van der Wiel, YouAsMe MeAsYou en Niek Zwartjes
Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de Wolkenkrabber
Recentelijk heb ik de verzameling getaxeerd van communicatie-deskundige Paul Mertz. Hij verlaat binnenkort zijn kantoor in Amsterdam en organiseert tijdens het Pinksterweekend een openbare verkoop van meubels, verlichting, keramiek, grafiek en kunst uit zijn collectie. Zaterdag 6 september a.s van 11 tot 17 uur. Deltastraat 1 in Amsterdam. Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ThuisExpositie Gertjan van der Stelt
Op 2 november a.s. open ik in Leusden de thuisexpositie van Gertjan van der Stelt. Deze gerenommeerde keramist presenteert ook het bijzondere werk van zijn Duitse collega Karin Bablok.
Buitenkansje om prachtig werk te zien, slechts 2 dagen! Van harte welkom! Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T.K.A. 2013
Samen met Helen van Ruiten en Geke Lensink organiseer ik voor de vijfde keer de designverkoop Te Koop Aangeboden. Een weekend lang design tegen zeer aantrekkelijke prijzen! De TKA 2013 vindt plaats in de prachtige Posthoornkerk in Amsterdam op vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 september.
Deelnemende ontwerpers:
1. Jacob de Baan / 2. Peggy Bannenberg / 3. Maarten Baptist/Joine / 4. Bas van Beek / 5. Mecky van den Brink / 6. BuroJet / 7. Liselotte Captein / 8. Eva Crebolder / 9. Simone van Eerdenburg/Knits for your inspiration / 10. Thomas Eyck/t.e. en Makkum / 11. Goods / 12. Maria Hees / 13. Akelei Hertzberger / 14. Sjoerd Jonkers / 15. Maria van Kesteren / 16. Allard Kwast / 17. Geke Lensink / 18. Me & Jules – YouAsMe / 19. Mei Lan Tjoa / 20. Jolanda Muilenburg / 21. Barbara Nanning / 22. Mirjam Nuver / 23. Wilfried Nijhoff / 24. Damian O’Sullivan – Cottage Industry / 25. Frans Ottink / 26. Rowold / 27. Scholten & Baijings/karpet / 28. Margit Seland / 29. Borek Sipek/AlterEgo / 30. Olav Slingerland / 31. Het Spectrum / 32. Annemieke Steenhuis / 33. Studio Sample / 34. Norman Trapman / 35. Arnout Visser / 36. Jesse Visser / 37. Doreen Westphal / 38. Laurens van Wieringen / 39. Frans Willigers / 40. Carola van der Zee Lees meer...(pdf) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tentoonstelling VASI DI BUONA FAMIGLIA
De afgelopen maanden heb ik met veel inzet een fraaie verkooptentoonstelling van Italiaanse designvazen samengesteld. Ambachtelijke vazen in kleine oplagen van Italiaanse topontwerpers, voor gerenommeerde manufacturen. Aangevuld met enkele vintage stoelen van Borek Sipek en Philippe Starck. Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lezing Centraal Museum Utrecht
Onder de titel 'Eigthies Verantwoord' organiseert het Centraal Museum in Utrecht op donderdag 14 maart een symposium. Over Nederlandse vormgeving in de jaren tachtig. Ik zal een van de 5 sprekers zijn. Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Investeer in design
Onlangs gaf ik een interview aan Suzanne Dijkstra van DesignPress over investeren in design. Het verscheen 8 februari jl. in een aantal regionale dagbladen. Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sarabande in Galerie Rob Koudijs
Stedelijk Museumconservator Ingeborg de Roode kreeg onlangs op haar vijftigste verjaardag een Sarabande cadeau. Dit halssierraad werd gekozen uit de inzendingen van een aantal sieraadontwerpers. Met Marjan Unger en Marjan Boot vormde ik de jury die het winnende ontwerp koos. Vanaf zaterdag 12 januari is de tentoonstelling te zien in galerie van Rob Koudijs. Zie voor meer informatie: www.galerierobkoudijs.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reflecties op de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam
Voor het boek 'Reflecties op de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam, verschenen bij de heropening van het museum, schreef ik een artikel. Mijn essay 'Eerst de mens dan de machine' behandelt Fins en Italiaans glas uit de periode 1940-1980 en belicht het verband tussen vier ontwerpers: Tapio Wirkkala, Kaj Franck, Gio Ponti en Ettore Sottsass.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 jaar Museumtijdschrift / Jan Taminiau
Het Museumtijdschrift bestaat 25 jaar en heeft een nieuwe vormgeving. Voor het fraaie jubileumnummer schreef ik een artikel over de expositie van modeontwerper Jan Taminiau in het Audax Textielmuseum. Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stedelijk Museum
In 2012 schreef ik zaalteksten voor de vaste design-opstelling van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Over stoelen van Willem Gispen, glas van Andries Copier, design van Tapio Wirkkala, Ruth Bryk en Timo Sarpaneva, keramiek van Lucie Rie en Jan van der Vaart, de Lotek-lamp van Benno Premsela en het post-modernisme. Zie: Stedelijk Museum Amsterdam
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitnodiging Inside Design Amsterdam
Tijdens het INSIDE DESIGN weekend van Elle Decoration op IJburg organiseert
Peter van Kester design- en kunstadvies een driedaagse verkoopexpositie. Ten huize van designjournalist Chris Reinewald en fotografe Jolanda Rovers presenteer ik zeldzame glazen van Bořek Šípek, vintage lampen van Ettore Sottsass, Andrea Branzi en Herman Hermsen, accessoires van Christoph Seyferth, Piet Hein Eek, Ineke Hans e.a. en een uniek karpet van Scholten & Baijings. Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Architectenbureau Jowa
Het Amsterdamse Architectenbureau Jowa bestaat ruim 35 jaar. Jowa ontwierp prachtige tentoonstellingen in vele musea, waaronder het Tropenmuseum, de Nieuwe Kerk en de Hermitage. Ook richtte het bureau veel bedrijven en particulieren in. In de onlangs verschenen publicatie schets ik een beeld van zijn persoon en kunnen. Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kantoor CBW Mitex Zeist
In het nieuwe onderkomen van CBW Mitex in de bossen rond Zeist vond architectenbureau RAU een originele oplossing voor de energievoorziening. Het bureau brengt de energie gedoseerd naar de gebruikers toe. Lees meer in het nieuwe nummer van PI, project & interieur, juni-juli 2012 (pdf).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Burobas
Onlangs verscheen het nieuwe Burobas-boekje. Het geeft een beeld van de originele projecten van dit Eindhovense ontwerpbureau. In de begeleidende brief schreef Burobas: 'Designjournalist Peter van Kester omschrijft de inhoud van ons werk treffend in het voorwoord: 'Ze spelen met clichés, maar worden door hun humor, subtiele poëzie en een perfect gevoel voor theater en timing nooit plat.' Lees meer...(pdf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw verschenen
Nieuw verschenen: een fraai geïllustreerd portret van Europese houtmanufacturen die samenwerken met hedendaagse ontwerpers. Zie Items 2, 2012. Nu te koop in de winkel en kiosk, binnenkort ook op de site.
Mijn recensie in het Museumtijdschrift (mei juni) van de prachtige Iris van Herpen tentoonstelling in het Groninger Museum, staat al wel op de site.
Lees meer...(pdf) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objecten en Territoria – Andrea Branzi in Antwerpen
Afgelopen weekend zag ik een bescheiden tentoonstelling van Andrea Branzi. In het Vlaams Architectuur Instituut aan de rand van Antwerpen, nog tot 27 mei. Voor wie de inmiddels 74-jarige, Italiaanse architect-ontwerper-theoreticus uit het Radical Design volgt, is het een herhaling van zetten. Toch verrast Branzi opnieuw...
Andrea Branzi voelt de ‘tekenen des tijds’ haarscherp aan. Op ‘Objecten en Territoria’ hangt onder meer een manifest met aanstekelijke suggesties voor de inrichting van de nieuwe stad (zijn Charter van Athene uit 2010). Opmerkelijker is de prominente aanwezigheid van het thema religie. Zo toont een kleine architectuurmaquette een spaarzaam ingerichte slaapkamer. Het lijkt op het Parijse atelier van Mondriaan, maar een hoge muur wordt volledig in beslag genomen door een gouden engel van Piero della Francesca. Is het een annunciatie? Een engelbewaarder of een hedendaags altaarstuk? Een andere maquette bestaat uit een zitkamer die wordt gedomineerd door een levensgroot religieus tafereel van Pontormo. De maquettes herinnerden mij aan de video-schilderijen van Bill Viola in Museum de Pont in Tilburg die teruggrijpen op de beeldtaal van de Renaissance.
Heeft Branzi plotseling het licht gezien en is hij katholiek geworden? Bepaald niet. Interessant vind ik dat hij, binnen de context van het hedendaags design, aandacht vraagt voor christelijke beelden en symboliek. Zo noteert hij bij ‘Solo of Crosses’ - een blad vol humoristisch getekende kruizen uit 2011, ironisch ingelijst als een katholieke kruiswegstatie: ‘Deze verzameling kruizen (geen kruisbeelden) is het resultaat van een bespiegeling over bepaalde tekens in onze leefomgeving die los van elke religie de betekenis van een plek kunnen veranderen. Het zijn stevig verankerde, antropologische symbolen die bijzonder veraf staan van thema’s van de moderniteit, maar die op het punt staan onze geschiedenis met vernietigende kracht binnen te komen, iets waar we absoluut niet klaar voor zijn. Ik vind niet dat we moeten worden bekeerd, maar het zou voor iedereen nuttig kunnen zijn als die diepe niveaus in de menselijke psyche ons minder vreemd waren.’ Prikkelende observaties die tot nadenken stemmen, die aantonen dat hedendaags design niet enkel over functie, mode of concept gaat, maar diepergaande vragen kan stellen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|